Освіта для осіб з особливими освітніми потребами
Особи з особливими освітніми потребами можуть здобувати навчання в інклюзивних групах ЗДО та інклюзивних класах ЗЗСО за місцем проживання або індивідуальною формою навчання:
- сімейна (домашня) форма;
- педагогічний патронаж.
СІМЕЙНА ФОРМА
Сімейна форма покладає організацію освітнього процесу на батьків (законних представників), які хочуть і можуть навчати дітей удома. Ця форма стала рятівним колом для багатьох батьків дітей з особливими освітніми потребами, поки інклюзія перебуває на початковому етапі впровадження.
Також цією можливістю користуються сім’ї, які з певних причини не хочуть, аби дитина перебувала в школі (через булінг, неможливість індивідуальної освітньої траєкторії тощо). І хоча часто ці батьки не мають педагогічної освіти – вони максимально включені в потреби своїх дітей, чітко уявляють їхні можливості, інтереси та здібності, особливості мотивації.
На бажання й за власний кошт батьки можуть залучати інших осіб (учителів, репетиторів, тьюторів тощо) до навчання дитини. Водночас оцінювати знання все-таки буде школа, і відбуватиметься таке оцінювання посеместрово (раз на пів року) або частіше на бажання батьків.
Документи, які знадобляться для оформлення сімейного (домашнього) навчання:
- заява від батьків дитини. Підставою автоматично вважається письмово висловлене бажання батьків організувати цю форму навчання для своєї дитини.
ПЕДАГОГІЧНИЙ ПАТРОНАЖ
Педагогічний патронаж – це індивідуальне навчання, до якого вчителі, на відміну від інших форм, залучені на всіх етапах. Найчастіше такий різновид навчання підходить дітям, які за станом здоров’я не можуть щодня відвідувати школу й навчатися в колективі.
Особливість цієї форми в тому, що дитина не лише регулярно займається з учителями, але й періодично долучається до учнівського колективу для соціалізації (наприклад, під час класних і загальношкільних заходів), має право користуватися всією шкільною інфраструктурою (бібліотекою, спортзалом, їдальнею тощо), може розраховувати на психологічний супровід.
Педагогічний патронаж також організовують для:
осіб до 18 років, які проживають у населених пунктах (або перебувають під вартою чи засуджені до позбавлення волі), де кількість учнів не дозволяє утворити клас, – тобто, менше п‘яти осіб;
дітей, які перебувають на стаціонарному лікуванні;
дітей-біженців, дітей іноземців та осіб без громадянства, які утримуються в пунктах тимчасового перебування.
Кількість навчальних годин на тиждень для учнів на педагогічному патронажі така:
- 10 годин для учнів 1–4 класів;
- 14 годин для учнів 5–9 класів;
- 16 годин для учнів 10–11 класів.
Документи, які потрібно надати навчальному закладу для організації педагогічного патронажу:
- заява від одного з батьків;
- довідка (висновок) лікарсько-консультаційної комісії про стан здоров’я.
Якщо до переведення на педагогічний патронаж дитина навчалася в школі за місцем проживання, то вчителі приходитимуть до неї додому за розкладом, узгодженим із батьками. Якщо ж школа розташована далеко (а переходити в іншу, ближчу, не хочеться), то тут уже як домовитесь: дитина може приїжджати у визначені дні, аби займатися очно, а також можна використовувати засоби для онлайн-навчання.
Детальніше https://nus.org.ua/2021/10/21/indyvidualne-navchannya-komu-pidhodyt-i-yak-organizuvaty/
У Великописарівській селищній раді здійснює свою діяльність Комунальна установа "Інклюзивно-ресурсний центр" Великописарівської районної ради Сумської області, яка створена рішенням двадцятої сесії сьомого скликання Великописарівської районної ради 28 лютого 2018 року, директор Романенко Ірина Олександрівна.
Статут закладу затверджений у норвій редакції 22.04.2025 року рішенням 59 сесії 8 скликання Великописарівської селищної ради.