Адаптація першокласників
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 87 «Про затвердження Державного стандарту початкової освіти», наказів Міністерства освіти і науки України від 21.03.2018 № 268 «Про затвердження типових освітніх програм для 1-2 класів закладів загальної середньої освіти» від 20.08.2018 № 923 «Про затвердження методичних рекомендацій щодо адаптаційного періоду для учнів першого класу у Новій українській школі», відділу освіти від 03.09.2018 № 288-ОД «Про запровадження методичних рекомендацій щодо адаптаційного періоду для учнів першого класу у Новій українські школі» у вересні 2018 року вивчалося дане питання у закладах загальної середньої освіти.
У початковий період навчання дитини у 1 класі важливе значення має успішність адаптивного періоду. Створення сприятливого середовища для адаптації дитини до систематичного навчання забезпечуватиме їй подальший розвиток, успішне навчання та виховання.
Перші тижні навчання в 1-му класі – важливий етап для створення в класній спільноті атмосфери прийняття, довіри, взаємозацікавленості, бажання слухати одне одного, висловлюватися. На цьому етапі закладаються основи для усної взаємодії учителя з учнями та учнів між собою. Саме тому багато уваги в перший місяць потрібно приділити знайомству, коротким розповідям про власні захоплення, улюблені ігри тощо.
У районі у 7 закладах загальної середньої освіти ( з них – у двох філіях) здійснюється навчання учнів 1 класу державною мовою. Станом на 1 вересня до навчання приступили 79 учнів. Педагоги працюють за навчальною програмою НУШ -1 ( автор О.Я.Савченко)
Перший тиждень носив назву «Я школяр». Щодня учні повинні отримувати знання про те, навіщо ходити до школи? Що очікувати від шкільного життя? Хто однокласники? Як безпечно дістатися до школи й повернутися додому? Що покласти у шкільний ранець? Упродовж першого тижня були відвідані Ямненська ЗОШ І-ІІІ ст. та Вільненський НВК. Учитель 1 класу Ямненської ЗОШ І-ІІІ ст. Гонтаренко Т.М. естетично та оригінально підготувала навчальне приміщення до початку занять, створені осередки, проводиться робота щодо згуртування учнів у спільноту.
Спасьонова В.М., учитель 1 класу Вільненського НВК, старанно підготувалася до роботи з учнями у нових реаліях: якісно створено освітнє середовище з відповідними осередками (позначені тематичними малюнками), є в наявності інформаційний стенд, стенд настрою, виділено місце для матеріалів учнів, витримана методика проведення уроків ( початок з ранкового кола, гра, робота у парах). Спільно з батьками уклали порт фоліо учнів, ведуться щоденники вражень. Діти згуртовані, позитивно налаштовані, вільно спілкуються між собою та з учителем.
Другий тиждень носив назву «Мій/наш клас». Упродовж його проведення реалізовувалися проблемні питання: Як знайти свою класну кімнату? Як почуватися комфортно у класі? Як створити безпеку і затишок у класі? Як стати класною спільнотою? Чого можемо досягти спільно? Під час другого тижня відвідано Пожнянський та Солдатський НВК. Учитель 1 класу Пожнянського НВК Макоєдова Л.Ф. старанно оволодіває методикою ранкових зустрічей з учнями, під час занять змінює їх діяльність, вчить працювати в парах, інтегрує навчальний матеріал з різних навчальних предметів довкола однієї теми. Підготовлені та оновлюються інформаційний стенд, стенд настрою,визначені осередки, правила класу. Діти почувають себе комфортно та вільно.
Перцева Т.Я., учитель 1 класу Солдатського НВК, активно запроваджує інтегрований, діяльнісний підхід до навчання учнів, роботу в парах. Естетично та оригінально оформлені стенди для інформацій, настрою, дитячих робіт, осередки, визначено місце для зберігання дитячих матеріалів, упорядковується порт фоліо учнів .
Тема третього тижня «Мої друзі». Вона передбачала вирішення питань: Хто такі друзі? Яким має бути друг? Як знайти друзів? Чому нам цікаво разом? Як зберегти дружбу? Як піклуватися про друзів – домашніх улюбленців? Відповідно до наказу відділу освіти вичалося питання адаптації першокласників у Братеничанській філії Великописарівської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів. Учитель 1 класу Лазарашвілі О.Г. творчо реалізує завдання освітньої програми, привчає дітей працювати за правилами, опановувати шкільні рутини. У класі створено відповідні осередки, є стенд настрою, для робіт учнів, робочі матеріали учнів зберігаються у визначених місцях.
«Моє довкілля» - така тема четвертого тижня. У ході роботи учні відповідали на питання: Що мене оточує? Які таємниці має шкільне подвір’я? Які рослини ростуть на шкільному подвір’ї? Кольори та звуки довкілля. Які вони? Як поводитись у довкіллі? На завершення були відвідані Попівська філія та сама Великописарівська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів. Учитель 1 класу Попівської філії Великописарівської спеціалізованої школи І-ІІІ ст. Мірошниченко А.Д. володіє методикою проведення ранкових зустрічей, здійснює інтегрований підхід до використання навчального матеріалу у межах теми, вчить дітей працювати в парах, вільно спілкуватися. У класі створені необхідні осередки, розроблені правила, підготовлені та оновлюються стенди, укладені порт фоліо учнів та ведуться щоденники вражень. Діти вільно спілкуються, обговорюють теми, які пропонує вчитель.
Учителі початкових класів Великописарівської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів Тутова Т.Г. та Кушнірьова Н.І. , як і їх колеги з інших закладів, творчо та креативно підійшли до облаштування освітнього простору, створили осередки, бібліотечку, активно використовують ігрові кімнати для проведення ранкових зустрічей та відпочинку дітей, упроваджують технологію « Щоденних 5», практикують роботу в парах, групах, вчать дітей проводити перші дослідження та спостереження. На стендах розміщені роботи учнів, які потім будуть укладені у портфоліо. Залюбки по завершенню занять першокласники ведуть записи у щоденнику вражень. Педагоги велику увагу звертають на згуртування учнів, формування спільноти.
Звісно, що у закладах на час відвідування були і недопрацювання, як от: відсутність стіни слів, портфоліо учнів, не в повній мірі облаштовані ігрові куточки, не закріплюються правила класу та рутини, слабо упроваджується діяльнісний підхід тощо..Усім учителям були надані методичні рекомендації. Є сподівання, що недоліки уже усунуті або будуть ліквідовані найближчим часом.
Перший місяць навчання учнів у школі пройшов цікаво, результативно, і запам’ятався як вихованцям, так і батькам. Головне, що зрозуміли вчителі,- в освітньому середовищі Нової української школи повинен бути баланс між навчальними видами діяльності, ініційованими вчителями, та видами діяльності, ініційованими самими дітьми. Таке середовище забезпечує можливості дітям робити власний вибір, можливості для розвитку нових та удосконалення наявних практичних навичок, отримання нових знань, розвитку свого позитивного ставлення до інших.
Слід приділяти належну увагу збереженню та зміцненню фізичного здоров′я дітей, їх моральному вихованню (є проблеми по Великописарівській спеціалізованій школі І-ІІІ ст.).Із цією метою важливо організувати активну співпрацю вчителя з батьками або особами, які їх замінюють, з медичними працівниками закладу, шкільним психологом, вихователем групи подовженого дня.