Робота психологічної служби за 2022/2023 н.р.
В умовах воєнного стану психологічна служба працює в онлайн та офлайн режимі. Працівники зосереджують свої зусилля на вирішенн іпсихологічних проблем, намагаються знайти спільну мову з усіма, хто цього потребує.
Психологічний та соціально-педагогічний супровід освітнього процесу в закладах освіти здійснюють 4 практичних психолога, 1 соціальний педагог та психолог центру професійного розвитку педагогічних працівників.
Робота психологічної служби реалізується на підставі Конституції України; Декларації прав людини; Конвенції про права дитини; Законів України: «Про освіту», «Про загальну середню освіту»; Етичного кодексу психолога; Положення про психологічну службу системи освіти України (наказ МОНУ 22.05.2018 №509 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 31 липня 2018 року за №885/32337); наказу Міністерства освіти і науки України: від 28.12.2006 №864 «Про планування діяльності та ведення документації соціальних педагогів, соціальних педагогів по роботі з дітьми-інвалідами системи Міністерства освіти і науки України»; листів Міністерства освіти і науки України: від 04.07.2012 №1/9-488 «Щодо організації та проведення «години психолога» у загальноосвітніх навчальних закладах»; від 24.07.2019 №1/9-477 «Про типову документацію працівників психологічної служби у системі освіти України»;від 27.11.2000 № 109 «Про тривалість робочого тижня практичних психологів, соціальних педагогів», від № 1/3737 -22 від 29.03.2022 «Про забезпеченням психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану», від 04.04.2022 №1/3872-22 «Про методичні рекомендації «Перша психологічна допомога. Алгоритм дій», від 02.08.2022 № 1/8794-22 «Щодо діяльності психологічної служби у системі освіти в 2022/2023 навчальному році» та інших нормативних та методичних матеріалів Міністерства освіти та науки України, обласних та місцевих ланок освіти.
Психологічна та соціально-педагогічна діяльність відбувалася відповідно до плану роботи психологічної служби за такими основними напрямами: діагностика, профілактика, корекція, консультування, просвіта, навчальна діяльність, організаційно-методична функція, соціально-захисна функція, зв`язки з громадськістю в дистанційній формі навчання. Проте пріоритетним напрямком діяльності спеціалістів психологічної служби була психологічна допомога всім учасникам освітнього процесу, їх емоційна підтримка.
З метою забезпечення своєчасної психологічної підтримки педагогічних працівників, підвищення рівня поінформованості, відпрацювання навичок володіння техніками стабілізації, активізації ресурсів, розвитку психологічної стійкості з листопада 2022 року запроваджено регіональний психологічний проєкт «Завжди поруч». За час реалізації проєкту спеціалістами психологічної служби всіх типів закладів освіти проведено 128 зустрічей, якими охоплено всіх педагогічних працівників. Тематика зустрічей – це: "Психологічна підтримка педагога. Стрес. Техніки самодопомоги", «Способи заспокоїти й зняти стрес у дитини», «Ігри, що допомагають зняти стрес», «Тимбілдінг онлайн», «Темперамент та стресостійкість», «Дихальні техніки боротьби зі стресом», «Техніки заземлення», «Психологія спілкування. Психічне здоров'я та як його підтримати», «Як відновитися та допомогти іншим», «Тайм-менеджмент, або час як ресурс», «Психологічний квест "Супер вчитель"», «Мова тіла». Реалізація проекту відбувалася за активної підтримки та участі адміністрації закладів освіти. В рамках проєкту психолог ЦПРПП проводив заняття у закладах дошкільної освіти за відсутності практичних психологів в закладах.
Практичний психолог Ліцею імені І.М.Середи брала участь в огляді - конкурсі на найкращий психологічний кабінет практичного психолога.
Всі спеціалісти психологічної служби брали участь в онлайн-зустрічах, вебінарах, методичних порадників та рефлексивних зустрічах щодо ознайомлення з ефективними практиками надання психологічної допомоги та соціально-педагогічної підтримки в період війни, які проводив навчально-методичний центр психологічної служби комунального закладу Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти. Практичні психологи та соціальний педагог займалися своєю самоосвітою, переглянули цикл вебінарів: «Як війна впливає на психіку людини?», «Дитячі травми:особливості формування і проявів під час війни»,«Психологічні аспекти допомоги дітямта дорослим в умовах війни», «Кризове втручання та профілактика синдрому вигорання», «Удосконалення діяльності фахівців психологічної служби», «Вплив війни на поведінку дитини», «Відновлення життєвих неперервностей», що проводив ІМЗО, Всеосвіта та інші.
Протягом року психологом ЦПРПП було проведено 9 онлайн-зустрічей для працівників психологічної служби на яких обговорювалися такі питання, як: підсумки 2021-2022 навчального року та основні пріоритети на новий навчальний рік, впровадження проекту «Завжди поруч», профілактика залучення дітей у деструктивні субкультури, програма «Молода генерація Сумщини на 2023-2027 роки», розвиток психологічної стійкості в учасників освітнього процесу, підтримка учнів під час складання НМТ, надання звітності фахівців психологічної служби та інші.
З 26 cерпня по 1 вересня 2022 року були проведені засідання професійних спільноти педагогічних працівників у режимі онлайн.У ході секційних засіданнь психолог центру надала інформацію, що таке стрес, його стадії, ознаки, рекомендації щодо стресостійкості та профілактики вигорання, реакції дітей на стрес різного віку під час війни, як дорослі можуть допомогти дітям та підліткам у стресі та надати психологічну підтримку, робота вчителів з батьками, надані ресурси та контакти,куди звернутися за допомогою.
У рамках заходів «Педагогічний куферок» працівники центру професійного розвитку педагогічних працівників у період з 1 по 23 березня відвідали заклади дошкільної освіти та заклади загальної середньої освіти. Психолог центру акцентувала увагу присутніх на механізмі формування стресостійкості, поповненні ресурсу та наданні підтримки собі та учасникам освітнього процессу, про важливість дитячого тимбілдінгу під час онлайн навчання.
Наступність між дошкільною та початковою освітою – це забезпечення неперервності здобуття людиною освіти. 31 березня 2023 року відбулося онлайн засідання «круглого столу» вихователів дошкільних груп та вчителів початкової школи. Досвідом роботи щодо методів і прийомів розвитку, навчання та виховання дітей старшого дошкільного віку, з урахуванням впровадження Базового компонента дошкільної освіти, поділились вихователі та вчителі, а психолог центру наголосила на тому, чого потрібно навчити дитину, щоб вона краще адаптувалася та подальше навчання приносило задоволення і користь.
Як вчителю відновитися під час відпустки та чому це так необхідно було обговорено з педагогічними працівниками Великописарівщини під час онлайн-зустрічі 16.06.2023року, де психолог центру, надала практичні рекомендації вчителям щодо відновлення своїх внутрішніх ресурсів та звернула увагу присутніх на найголовнішому – турботі про себе, про свою моральну стабільність «Допоможи собі, щоби була можливість допомогти іншому».
У 2022/2023 навчальному році збір аналітично-статистичних матеріалів фахівців психологічної служби проводився в онлайн-форматі через єдину електронну систему звітності (ЄЕСЗ). Заповнення єдиної електронної системи звітності відбувався спеціалістами психологічної служби. За відсутності в закладі освіти практичного психолога або соціального педагога єдину електронну систему звітності у онлайн-форматі заповнювали відповідальна особа (директор, заступник директора або інші фахівці закладу освіти). Тому психолог центру надав консультації щодо реєстрації та заповнення відповідальним особам.
Психолог ЦПРПП на нараді керівників закладів освіти висвітлив такі питання, як – збереження психічного здоров’я дитини під час освітнього процесу з використанням технологій дистанційного навчання, реалізація Комплексної програми психолого-педагогічного вивчення обдарованих дітей.
Інформацію про психологічну підтримку, рекомендації, практичні вправи, різні дописи щодо зберігання психічного здоров’я, розвитку стресостійкості та інше можна прочитати на сторінці «Великописарівський центр професійного розвитку педагогічних працівників» в соціальної мережі Facebook.